dimecres, 25 de juny del 2008

L'ESCRIPTOR MIQUEL DE PALOL PARLA SOBRE L'OBRA DE VENTURA AMETLLER


El 8 de juny l'Albert Calls informava en aquest blog que l’Ajuntament de Mataró, el de Pals i Cossetània Edicions acabaven de publicar les novel·les Summa kaòtica i Resta kaòtica, de Ventura Ametller, a partir d’una iniciativa que va impulsar la seva família fa un any. Ahir mateix, el diari AVUI publicava el següent article de Miquel de Palol que paga la pena transcriure aquí:


" El Kaos segons Ametller
Miquel de Palol / Escriptor


S'acaba de recuperar a càrrec de Cossetània la novel·la de Ventura Ametller Summa kaòtica, i dins de la mateixa operació editorial ha aparegut per primer cop la continuació, Resta kaòtica, jugant amb els significats primaris de la suma i la resta com a operacions matemàtiques elementals, tot i que un observador mínimament lletrat, havent advertit que summa duu dues emes i es refereix, per tant, a compendi total, veurà també que resta no indica cap subtracció, sinó que es refereix a allò que queda per concloure. Efectivament, encara que els dos llibres formen part d'un tot -l'argument, els personatges-, sembla oportuna i apropiada la decisió editorial de presentar-los en volums separats, no tan sols per reflectir les condicions històriques, sinó també per l'entitat formal de cada peça en si mateixa.

JO NO SÉ FINS A QUIN PUNT estudiants, crítics i lectors en general tenen avui present Ventura Ametller en les sempre estranyes oracions de la literatura catalana. Per les seves característiques, aquest autor no és una raresa insòlita en el panorama general de la literatura europea del segle XX, però perquè un novel·lista amb aquests trets i aspiracions de tot ordre, però sobretot formals, es faci adequadament visible cal una societat cultural en què els àmbits de l'ortodòxia siguin prou clars, definits i potents per deixar espai mediàtic i acadèmic a les heterodòxies. Això passa a la literatura anglosaxona, a França, a Alemanya i a Itàlia en mesura potser més reduïda, fins i tot en la literatura hispànica, i en dic així per poder-hi incloure aquesta rifa històrica que tenen a Sud-amèrica. Queda clar que el cas de Catalunya és, per dir-ho de forma suau, més problemàtic, i autors sens dubte importants, com Ventura Ametller, que en altres cultures tindrien el seu espai, a la nostra depenen d'operacions puntuals i particulars per existir.

VAIG CONÈIXER LA NOVEL·LA D'AMETLLER quan, passada la primera joventut en braços de la poesia -amb més o menys èxit-, els de la meva generació ens giràvem cap a la narrativa, i va ser l'enyorat amic Valerià Pujol qui me'n va parlar. Veig ara igualment recuperades part de les seves paraules al pròleg de la Summa, on parla de Jarry, Apollinaire i Valle-Inclán com a referents de l'autor; jo hi afegiria Musil i Proust. I, sense ànim d'esmenar la plana a ningú, més que en el Guernica de Picasso, el kaos -real o retòric, depèn de des d'on es miri- d'Ametller em fa pensar en els deliris obscurs i vermells, i molt més bigarrats, de George Grosz, en concret amb les obres corals, en L'enterrament d'Oskar Panizza.

ESTEM, PER TANT, DAVANT D'UN AUTOR que se situa en el deixant de la gran tradició de l'esquerra intel·lectual europea dels temps de les grans revolucions. Estem davant d'una obra practicada per un autor sense deutes estilístics que, des de la desmesura de l'acumulació, desacomplexat pel que fa al preciosisme estètic o als prejudicis de no barreja de codis, de la retòrica de l'excés en fa una raó de ser, un ordre, una intenció. El títol mateix de la primera entrega, essent un oxímoron des del rigor dels significats, és una declaració de propòsits inequívoca: queden molt enrere les cosmovisions tancades i perfectes del Segle de les Llums, però la fragmentació i la descentralitat del pensament actual, inclòs per descomptat el pensament artístic, també és susceptible de recopilació, i per això genera també un llenguatge propi, un llenguatge convuls, sorollós, colorista i negre alhora, que Ametller desenrotlla amb energia i mà ferma amb total coherència amb el seu projecte.

EN ELS TEMPS ACTUALS, ON IMPERA un practicisme mercantilista que fins i tot sembla excessiu dir-ne eclèctic, d'una actitud i d'uns resultats com els de Ventura Ametller es fa difícil dir-ne res que no sembli un tòpic. Tots plegats acabem donant arguments als mestretites! A cop d'aspirar a blindar-la d'antiretòrica, els guardians de l'heterodòxia solen acabar generant una retòrica pròpia, i, tret que s'exerceixi des d'un poder molt fort, tota retòrica juga a la contra d'allò que pretén enaltir.

L'OBRA D'AMETLLER ÉS IMPORTANT, consistent, arrossegadora, discutible en algun punt -la pràctica sistemàtica de la forma no perifràstica del passat simple, per exemple- que no afecta la bondat del tot, sinó que fins i tot n'accentua la dimensió satírica, substancial en el díptic ametllerià, i se situa entre els grans magmes aristotèlics de la primera meitat del segle XX, procedents dels escolis del romanticisme per hipertròfia de les convocatòries de masses corals en un temps en què encara la tecnologia virtual no havia desactivat la força de la presència real de les poblacions enardides, un temps que els que ja tenim una edat encara hem conegut amb una certa esplendor, o sigui no mediatitzades per operacions comercials. Un temps en què el discurs literari tenia -li calia- una important dimensió escènica, ritual, mal que es presentés en forma sarcàstica. L'obra d'Ametller no està lluny, en aquest sentit, de l'Espriu de Primera història d'Esther. Ametller, reiterem-ho, és un gran autor, però, ¿és prou gran la literatura catalana per acollir-lo com es mereix?"

Sílvia Tarragó

diumenge, 22 de juny del 2008

RIURE EN CATALÀ A LA LLIBRERIA PROA



El proper 18 de juliol us esperem a la llibreria Proa Premià, on celebrarem que estem vius i ens tornem a retrobar (i avui dia això ja és molt!), amb un ACTE LITERARI i unes COPES DE CAVA.

RIURE EN CATALÀ

Una aproximació a la literatura humorística actual catalana

Hi ha una literatura humorística 'seriosa' entre els autors joves de la Literatura Catalana que es fa actualment.

I més enllà de l'humor televisiu hi ha vida, com ho demostraran dos autors que practiquen aquest gènere des de la paraula impresa i amb les seves històries divertides, sarcàstiques, crítiques, iconoclastes i escatològiques".

Col·loqui i lectura de textos amb els autors:

- XAVIER GUAL, guanyador del Premi Pere Quart d'Humor i Sàtira amb el recull de contes "Estem en contra".

- JORDI CANTAVELLA, autor del recull de contes 'Paper higiènic' i de la novel·la 'El manuscrito de neopatria'.

Divendres 18 de juliol a les 20 h a Proa Premià.

Carrer del Nord, 71. Premià de Mar.

Organitza: Proa Premià i Regidoria de Cultura de Premià de Mar

T'HI ESPEREM I VINE DISPOSAT A RIURE!!!!!!!!

dissabte, 21 de juny del 2008

PEL SETEMBRE UNA NOVA NOVEL.LA DE CARE SANTOS


HACIA LA LUZ
ESPASA


Imparable l'escriptora mataronina Care Santos que, després de l'estiu, ens ofereix un psico-thriller apassionant, segons ens informen de l'editorial.

Serà la segona novel.la que publica amb Espasa, després de l'èxit aconseguit amb la inquietant Muerte de Venus, guanyadora del Premio Primavera de novela, que ens traslladava a l'Iluro romana en una història de suspens ambientada a la nostra comarca.

Hacia la luz, torna a acostar-nos al món paranormal amb el seu protagonista, un doctor especialista en tanatologia obssessionat amb les paraules dels moribuns que, creu, ens porten pistes sobre el més enllà. Les seves investigacions es veuran qüestionades per les queixes fetes arribar a la Seguretat Social mitjançant una inspectora.

Des d'aqui vull donar l'enhorabona a aquesta autora que aconsegueix transmetre als lectors la seva passió per la literatura amb cada nou llibre que fa.

Sílvia Tarragó

dimarts, 17 de juny del 2008

ANDREU MARTIN ESCRIU UNA NOVEL.LA BASADA EN EL SEGREST DE "QUINI"


HatTrick és el títol del nou llibre del reconegut escriptor de novel.la negra Andreu Martín que serà publicada ben aviat per l'editorial Edebé.

Segons ens informa l'editorial, aquesta història té un clar referent en la realitat: el segrest de l'exfutbolista Enrique Castro "Quini" l'any 1980, després de realitzar un gran partit amb el seu equip i marcar dos gols.

El record d'aquest dramàtic esdeveniment va ser la font d'inspiració de l'escriptor, amant del futbol, per a la seva primera incursó en el gènere de la novel.la esportiva, que l'ha dut a endintsar-se a la rerabotiga d'aquest univers per a recrear una trepidant novel.la, amb tots els engranatges del món esportiu: moments màgics i de glòria, però, també, tèrbols i de derrota.

Sílvia Tarragó

divendres, 13 de juny del 2008

ALBERT SÁNCHEZ PIÑOL TREU NOU LLIBRE PER SANT JOAN


Tretze tristos tràngols és el títol del nou llibre d'Albert Sànchez Piñol que sembla ser que sortirà per la setmana de Sant Joan, segons ens informa la distribuidora.

Editat per La Campana, hi haurà versió en rústega i en cartoné i el seu PVP serà de 14 i 16 euros respectivament.

Es tracta d'un recull de relats, tretze contes que apareixen gairebé tres anys després de la seva darrera obra Pandora al Congo.

Sílvia Tarragó

dimecres, 11 de juny del 2008

'ELS HOMES QUE NO ESTIMAVEN LES DONES', de STIEG LARSSON


Editat per Columna en català i Destino en castellà.

Aquesta és la primera novel.la de la sèrie Milennium de la qual ja s'han publicat 3 volums a Suècia, França i Alemanya amb un aclaparador èxit. El seu autor, Stieg Larsson, va nèixer a Suècia el 1954 i va morir repentinament d'una crisi cardiaca l'any 2004, després d'haver entregat els tres volums al seu editor i sense haver vist la repercussió de la seva obra.

Fins l'èxit de la trilogia Milennium era més conegut per la seva vessant periodística. Va escriure diferents assaigs sobre economia i era redactor en cap de la revista Expo, una coneguda revista sueca que s'ha convertit en un referent de la lluita independent contra els moviments antidemocràtics.

Com l'autor, el protagonista, en Mikael Blomkvist, és periodista i fundador de la prestigiosa revista econòmica sueca Millennium. Un bon dia és acusat i condemnat per difamació pels tribunals d’Estocolm. El seu delicte ha estat publicar un treball d'investigació on fa greus acusacions contra un dels empresaris més importants del país.

Abans d’entrar a la presó, però, rep el curiós encàrrec d'investigar la desaparició de la neboda de Henrik Vanger, un altre home poderós de les finances escandinaves i que si accepta i resol el cas es compromet a entregar-li informació documentada que implica clarament el seu més aferrissat enemic. Per ajudar-lo en aquesta complicada missió, Vanger contractarà els serveis de Lisbeth Salander, una pertorbadora i socialment inadaptada jove amb memòria fotogràfica i unes habilitats com a hacker informàtica amb qui formarà un tàndem perfecte.

L'escriptor i periodista Sergio Vila-Sanjuán ha dit del llibre "Una gran novel.la d' intriga financera i política que descriu amb gran força el que s'amaga darrera les societats democràtiques".

Sílvia Tarragó

diumenge, 8 de juny del 2008

L'OBRA DE VENTURA AMETLLER, RECUPERADA


L’Ajuntament de Mataró, el de Pals i Cossetània Edicions han publicat les novel·les ‘Summa kaòtica’ i ‘Resta kaòtica’, de Ventura Ametller, a partir d’una iniciativa que va impulsar la seva família fa un any.

Ventura Ametller és el pseudònim literari de Bonaventura Clavaguera Clavaguera. Va néixer a Pals el 1932 i fa molts anys que viu a Mataró. Va ser íntim amic de Josep Pla i aquest el cita diverses vegades a la seva obra. També va conèixer Salvador Espriu, que va ser qui li va suggerir el nom literari de Ventura Ametller.

La ‘Summa kaòtica’ és una reedició publicada per l’editorial Laia el 1986, dis la col·lecció El Mirall i el Temps. Narra l’etapa republicana que va del 1933 al 1939, però d’una manera sorprenent, defugint el tractament naturalista, interpretant la realitat i embolcallant el lector amb una enorme massa de referències culturals, màgiques, mítiques o filosòfiques, donant la seva particular visió del món i salvant de l’oblit figures i paisatges que l’autor va conèixer.

La segona part que tanca el cicle, la ‘Resta kaòtica’, és la cronologia de la derrota, acabada la guerra, amb la posterior repressió i la lluita personal de l’individu per sobreviure.

D’altra banda, Ametller utilitza un agosarada tècnica narrativa, on els personatges tenen diversos noms i es mouen en espais i temps diferentes, que el situen en l’avantguarda literària del país.

Albert Calls

'CRIMS A LA CATALUNYA DEL SEGLE XIX, de MANUEL BOFARULL i TERRADES

Publicat per Cossetània Edicions

En uns moments en els quals malauradament els successos estan a l’ordre del dia, ‘Crims a la Catalunya del segle XIX’ aplega onze històries que transcorren per diversos indrets de les terres catalanes, entre el 1838 i 1892 i que van ser narrats amb tota mena de detalls per la premsa de l’època.

Com es destaca en aquest llibre, el segle XIX va ser un moment en el qual els crims i les circumstàncies del procés i compliment de la sentència, eren seguit per la gent gairebé com se segueix el futbol actualment.

Els crims, narrats amb rigor i de forma entenedora, es complementen amb il·lustracions suggerents de la premsa de l’època.

Des del ‘Segrest i mort d’en Gallifa’, un assassinat que va convulsionar el Mataró de 1849, fins a ‘El parricidi de Lleida’, el 1838, ‘Les noies de Folgueroles’ (1858) o ‘Sang al santuari de Foix’ (1892), el lector hi trobarà un ventall d’històries reals transmeses per la premsa que esfereeixen i ens recorden que la crònica negra, per desgràcia, és un fet inherent a l’espècie humana.

L’autor d’aquest llibre, Manuel Bofarull, va néixer a Badalona el 1923. És autor d’una llarga nòmina de títols d’històrica comarcal lligada amb el Penedès. Va guanyar el premi Sant Jordi amb Ia novel·la històrica ‘Els hereus de la terra’, el 1987 i amb ‘Figures vora el rec’ (1995), va ser protagonista de la polèmica edició 1994 del premi Josep Pla.

Albert Calls

dissabte, 7 de juny del 2008

LLIBRES DE BUTXACA EN CATALÀ


Tal i com deia fa dos dies, ahir va sortir a la venda l'edició en butxaca de Kafka a la platja d'Haruki Murakami, juntament amb una variada i molt atractiva oferta amb títols per a tots els gustos.

Fa tres mesos ho anunciava ja en un post en el que feia alguna recomanació dels 22 nous títols entre els que es troben Flor de neu i el ventall secret de Lisa See, Els nostres avantpassats, que aplega tres novel.les d’Italo Calvino, Les set aromes del món, d’Alfred Bosch o Expiació, d'Ian McEwan.

Es tracta de novel.les d'autors catalans com Maria Antònia Oliver, Sílvia Soler, Miquel Martí i Pol, Jaume Cabré, Ferran Torrent... estrangers com Susanna Tamaro, Donna Leon, Ami Tan, Ken Follet... tant contemporanis com Màrius Serra, Jordi Coca, Jostein Gaarder, John Irving, Paul Auster... com clàssics Emily Brönte, Lev Tolstoi, Gustave Flaubert, Stendhal... tant en literatura George Orwell, Corman McCarthy, Emili Teixidor, Jesús Moncada....com en assaig Carme Ruscalleda, Tahar Ben Jelhoun, Sebastià Serrano, Matthew Tree, Naomi Klein.

Ara que s'acosten les vacances és una bona ocassió per aprofitar aquesta oferta de lectures.

Sílvia Tarragó

dijous, 5 de juny del 2008

EL MEU AMOR MURAKAMI


Ara que són a punt d'aparèixer les edicions en butxaca, tant en català com en castellà, de Kafka a la platja, és un bon moment per a recomenar la seva lectura a aquells qui no hagin descobert encara aquest escriptor.

Precíssament va ser amb aquesta novel.la, Kafka a la platja, que vaig descobrir-lo i em va fascinar, per la manera tan peculiar d'expressar-se i de crear personatges que de seguida et semblen propers, pel desconcert que, de sobte, et sacseja mentre llegeixes i que tan em recorda la filosofia zen.

Hi ha qui diu que aquesta no és la seva millor novel.la, prefereixen L'amant perillosa o Tokio Blues,amb la que es va donar a conèixer aqui, molt més intimista i menys agossarada, però per a mi menys excitant.

En aquests moments m'estic deixant seduïr per El meu amor Sputnik, una història d'amor impossible o no? en qualsevol cas, serà un plaer descobrir-ho.

Sílvia Tarragó

dilluns, 2 de juny del 2008

'TRILOGIA DE LA NIEBLA', de CARLOS RUIZ ZAFON



Publicat per Planeta

Tot i que recentment s’ha publicat ‘El juego del ángel’, nou i súpervendes títol de Carlos Ruiz Zafón, l’autor de ‘La sombra del viento’, ara és un bon moment per revisitar la seva obra inicial, reeditada constantment.

La Trilogia de la Niebla aplega en un sol volum (tot i que es pot llegir per separat, en castellà i en català i en tots els formats possibles) les tres novel·les dirigides inicialment a un públic juvenil que va escriure Ruiz Zafón abans de convertir-se en una celebritat.

Històries emmarcades en col·leccions per a joves, però que poden llegir-se a qualsevol edat. De fet, estem davant de literatura d’evasió, aventures i fantasies desfermades que enganxen des del primer moment i que perfilen les obsessions narratives de l’autor.

En síntesi, a ‘El Píncipe de la Niebla’ es tracta la figura d’un diabòlic personatge capaç de concedir desitjos al preu més alt. A ‘El Palacio de Medianoche’, uns joves s’hauran d’enfrontar a un terrible i mortífer enigma de la història. I a ‘Las luces de setiembre, els protagonistes s’enfronten a un misteri que els durà a viure la més emocionant de les aventures en un laberíntic món de llums i ombres.

Zafón és, avui per avui, un autor traduït a més de quaranta llengües, editat a una cinquantena de països i que ha arribat a milions de lectors.

D’altra banda, a les tres històries de la Trilogia de la Boira caldria afegir-hi el títol ‘Marina’ per perfilar un pack de novel·les que permeten passar una estona immillorable, sense límit d’edat.

Albert Calls

'WANTED' ('SE BUSCA'), EL CÒMIC DE LA PEL·LÍCULA


Michael Brandt i Angelina Jolie protagonitzen un thriller de Timur Bekmambetov, on surten d’altres destacats actors com Morgan Freeman i Terence Stamp.

La pel·lícula narra la iniciació com a assassí d’un personatge mediocre, en mans d’una espectacular assassina que li farà de mestre després que matin el pare del noi.

Al darrera d’aquesta efectista història hi ha, però, un còmic de primera, amb el mateix títol que el film i obra de Mark Millar, J.G. Jones i Paul Mounts, publicat ara per Norma Editorial.

Al rerefons de ‘Wanted’ (el còmic), també s’hi troba una profunda reflexió sobre els súperherois, perquè en aquest cas són els súperdolents els protagonistes, que han aconseguit acabar amb els bons i han establert un nou ordre en el qual, fins i tot, han canviat les percepcions de la realitat, a l’estil Matrix.

D’altra banda, les lluites internes entre el propi cantó obscur, perquè triomfin tendències més dures, són el pretext perquè un jove es trobi a si mateix.

Tot plegat, més renovació encara i en un camp, el de la historieta de súperherois que en els darrers anys ve redescobrint nous i interessants camins. Aquest n’és un, i amb violència i ciència ficció per donar i per vendre.

Albert Calls

dissabte, 31 de maig del 2008

'UNA LECTORA POC CORRENT', d'ALAN BENNETT


Publicat per Anagrama.Empúries en català i Angarama en castellà.

Brillant retrat sobre les aparences i les conveniències, un llibre escrit amb la subtil acidesa que caracteritza l'humor britànic: formal i directe, reflexiu i precís. He gaudit molt amb la història, la manera en que està escrita, la crítica tan real i, especialment, el final, genial, que s'ajusta perfectament al tarannà de tota la novel.la.

Ens explica com un fet tan inofensiu com és l'hàbit de la lectura pot, tractant-se de la Reina d'Anglaterra, esdevenir un problema d'estat, amb unes conseqüencies que arriven a ser, fins i tot, ridícules. Tot plegat ens fa reflexionar sobre la frivolitat de la societat que ens envolta però, això si, sense perdre el somriure.

Sílvia Tarragó

dimecres, 28 de maig del 2008

Dues propostes de còmic actual


MACEDONIA, de Harvey Pekar i Heather Robertson, il.lustrat per Ed Piksor i publicat per La Cúpula.

GHOST WORLD/MÓN FANTASMAL, guió i dibuix de Daniel Clowes publicada per La Cúpula.

Macedonia és una novel·la gràfica en tota la seva àmplia dimensió. Això vol dir un còmic de prop de 200 pàgines, amb una història per a adults i una càrrega de narració literària que utilitza, però, les imatges per explicar-nos històries de la vida actual, contundents i colpidores.

La protagonista i coautora de l’obra, Heather, és una jove estudiant idealista i compromesa amb la pau. Per fer la seva tesi doctoral, que planteja si es poden evitar les guerres amb el dret internacional, viatja a Macedònia, territori molt conflictiu, enmig del polvorí dels Balcans. Allí, es barrejarà amb les persones i coneixerà de primera mà el que els llibres d’història no expliquen.

Harvey Pekar és un guionista de referència del panorama mundial actual. Autor dels coneguts còmics American Splendor, il·lustrats per Robert Crumb i d’altres autors i passats al cinema amb èxit, domina els registres de la narrativa més actual, la que ens acosta als problemes i vivències de les persones. I en aquesta obra ho torna a demostrar de nou, deixant palès alhora que el còmic no és un art minoritari, sinó que pot equiparar-se a la literatura com a art de narrar.

I una altra proposta per a lectors que vulguin endinsar-se en el còmic més actual, Ghost World (‘Món fantasmal’), de Daniel Clowes, novel·la gràfica també publicada per La Cúpula i passada al cinema. Tracta la història de dues amigues i el seu camí cap a la maduresa en el món real, ple de contradiccions i descobriments

dilluns, 26 de maig del 2008

'EL LABERINTO DE LA ROSA', de TITANIA HARDIE


Editat per Suma de Letras.

La seva autora, Titania Hardie, ha escrit nombrosos llibres sobre folklore i màgia i és experta en esoterisme. A més, ha escrit també llibres infantils i està graduada en psicologia i literatura. Tot això fa de aquesta primera novel.la seva, una proposta força atractiva.

Narrada en dos temps: l'actual, en el qual es va desvetllant l'enigma, i el passat, que és on s'ha iniciat aquest; ens remet a una època de secretisme vinculat a l'astrologia, la càbala i la numerologia.

Un món apassionant i desconegut per a molts amb prou força i suficientment interessant com per a donar-li tant de pes a la història de l'època present, que acaba resultant romanticona i ensucrada pel meu gust.

Personalment crec que hagués guanyat molt si s'hagués donat més importància al temps i circumstàncies on es genera l'enigma i menys a les relacions dels protagonistes.

Sílvia Tarragó

dissabte, 24 de maig del 2008

'INDIGENT, COM JO', de MONTSE ASSENS I BORDA


Premi de Poesia Artur Simó 2007, editat per edicions Brosquil.

-Prop de tot
i lluny de res-

Tanco els ulls i apropant-me
a la incertesa que hi ha terra on trepitjo

decideixo
no volar mai més sota la pluja
d'un fum boirós color magenta.

-em quedo aquí
al centre de mi-



I des del seu centre, Montse Assens ens fa partíceps de la seva experiència en el món, del viatge que la fa conscient de la seva pertinença al cel i a la terra, que la retorna a la intimitat de pensar-se nua, com en nèixer, essent només el batec que s'encara a l'univers i, feliç, el reconeix.

Per a mi ha estat tota una descoberta aquesta veu propera en l'espai i el sentiment, ha estat com albirar un racó conegut des de l'òptica particular d'una altra persona, valenta, convençuda i feliç de saber-se tal com és i allà on és:

Indigent com sóc de la paraula
traço gargots il.legibles en aquest full
mentre sento el fred que cala els ossos
asseguda sobre la pedra del parc.



Sílvia Tarragó

dimarts, 20 de maig del 2008

'RES NO ÉS IGUAL A RES', de MARIA-ANTÒNIA GRAU I ABADAL


XI Premi "Alella a Maria Oleart" , editat per l'Ajuntament d'Alella i La Comarcal Edicions.

Ens diu Albert Calls al pròleg que aquest "és un recull en clau zen. És a dir, com l'arquer que és un amb l'arc, la fletxa i la diana, Maria-Antònia Grau, l'autora, ha escrit un llibre des del fons del cor, però amb un hàbil domini del vers, de l'estrofa, del poema i de la interrelació de cadascuna de les peces del conjunt, inclosa la connexió amb el possible lector".

Penso que, a més, demostra el mestratge que converteix l'arc, la seva veu, en l'instrument capaç de donar a la fletxa, la paraula, una trajectòria de delicada i precissa bellesa que acaba donant un sentit a tots i cadascún dels elements que formen part d'aquest trajecte...

Torna a ser a sol post el celatge malva
i l'ora fresca del vespre i la calma
d'una esquella pels marges en pendent.


Delicat tret que defineix per un igual emocions i situacions, recreació d'un passat que s'omple de màgia i, finalment, ens embolcalla.

Un plaer descobrir poemaris que, com aquest, ens reconcilien amb la bellessa del món.

Sílvia Tarragó

divendres, 16 de maig del 2008

Confesso que he viscut... 40 anys


Néixer el maig del 68 atorga al fet un toc de distinció o, si més no, el fa peculiar. Però es possible que, a més, aquesta notorietat distintiva tingui un matís profètic en l’ésser que arriba aquell mes, acostant-lo a la rebel·lia, a l’inconformisme, adreçant els seus ulls cap a la desesperació d’un món que el desagrada, mentre espurneja anhels damunt la llet maternal per a què creixi desitjant, sospirant per una societat que deforma la idea que va formar-se als seus ulls quan van obrir-se, avui fa exactament 40 anys.

Ignoro si va ser això el que va passar quan em van portar al món, dins la reberveració que des de París s’obria pas mentre jo ni tan sols caminava, quan tot just començava a despertar, com si encara no m’hagués nascut la consciència. Després, amb el temps, van arribar les passes que em vincularien al món, un món que s’obria més enllà dels meus membres, acabats de fer, i que van anar de l’alenada materna al cercle familiar, un cercle d’atencions i d’afectes, un paradís de la generosa devoció que es la materialització de l’amor, d’aquell amor, el veritable, el que protegeix i defensa.

Més endavant, els records, memòria del meu germà, el meu company, la meva meitat de món, un món que s’anava fent més gran per a encabir a un altre germà, el meu nen, el meu petit a qui jo volia protegir i cuidar sempre. Anys entranyables en els que, ni per casualitat s’intuïa l’egoisme, i en els quals el dolor era només una caiguda o, com a molt, un enuig que la tendresa absorvia i tot tornava a ser aquell cercle d’atencions i d’afectes, d’aquell amor, el veritable.

Aquell maig inquiet va anar quedant enrera i la consciència es va despertar, a la fi, començant a exigir. Volia saber, “la dels perquès” em deia la mare. Aquella necessitat de conèixer interrogava l’àvia, s’entretenia en detalls i anècdotes, però també assetjava a l’avi qui, de vegades, explotava la imaginació per a barrejar-la amb la mentida innocent que és més vistosa i sedueix la ingenuïtat, especialment la meva, tan voraç.

Després van venir les lectures, anys de descobriments que em van permetre conèixer fets però que també van apropar-me a la crueltat, al veritable dolor, a l’egoisme, a tot allò que al cercle, el meu cercle, no existia. L’adolescència va irrompre i, amb ella, la nostàlgia d’aquell temps feliç, únic. Sortir del cercle, endintsar-se a la selva social per a descobrir que l’individu no és persona i que no s’és sinó que es representa. La imatge que va formar-se la meva consciència, tenint com a referència el cercle aquell, va desmoronar-se esdevenint part del passat i, llavors, vaig sumar-me a l’engranatge humà que segueix girant mentre l’esclavatge es perpetua amb altres noms.

No m’agrada el món on visc, per haver nascut el maig del 68 o perquè sóc com tots els que senten i pensen com jo, els que van néixer llavors, abans o que naixeran després, com els que acosten les seves mans, com el company, el que comparteix la meva vida, com l’amiga, la que escolta i recolza, com les veus i l’escalfor de tots aquells en qui reconec aquell cercle, tan diferent i aliè al despietat cercle global.

Exerceixo el meu dret a la malanconia, mentre altres exerceixen el convenciment cap a la felicitat que els mana l’autoajut, perquè no estic sola en la meva decepció, ho dic sense amargor amb el total convenciment de què el món que jo creia, en el que jo vaig somiar, es troba només en ell, en ella, en els meus nens, avui homes, i en els que m’apropen les seves mans.

Sílvia Tarragó

dijous, 15 de maig del 2008

LA CATOSFERA LITERÀRIA 08, PRIMERA ANTOLOGIA DE BLOGS EN CATALÀ


de Cossetània Edicions, que ens ha enviat la següent informació:

"No tots els blogs són literaris, però hi ha blogaires que escriuen força bé. A la xarxa s’està fent una part essencial de la literatura del present. Literatura 2.0. Escriptors de la mà oberta. Ciberescriptors que experimenten les noves possibilitats que dóna el format digital. Escriure en català a Internet. La catosfera literària.

Aquesta és la primera antologia catalana de textos escrits als blogs. 100 blogaires d’arreu dels Països Catalans demostren que, gràcies a Internet, la nostra llengua és més viva i més lliure que mai.

Com diu Biel Mesquida al pròleg: «Sempre havia sabut que l’escriptor ver és un creador de llibertats. En el blog ho és doblement: per l’escriptura en llibertat que practica i per la llibertat que dóna als lectors per dir la seva. Aquest gran teler públic que és el blog és també una disciplina quasi quotidiana.»"


El proper dissabte 17 de maig a les set del vespre es farà la presentació a Vallromanes. Una novedosa i interessant aposta que cal descobrir.

Sílvia Tarragó

dimecres, 14 de maig del 2008

LA BUTXACA CONTRAATACA


I ho fa oferint 22 nous títols per a llegir aquest estiu. Aquest títols provenen de la incorporació al segell Labutxaca de Ara Llibres i Meteora, dues editorials catalanes externes al Grup 62 que va ser qui va crear aquest segell, ara ja fa un any, amb un primer llançament de 20 títols del seu fons editorial.

Personalment recomano Flor de neu i el ventall secret de Lisa See, Els nostres avantpassats, que aplega tres novel.les d’Italo Calvino (El vescomte migpartit, El baró rampant i El Cavaller inexistent), Kafka a la platja, de Haruki Murakami i Les set aromes del món, d’Alfred Bosch. Però aquests són només uns quants dels molts títols que es poden trobar i entre els quals hi ha tant autors catalans (Maria Antònia Oliver, Sílvia Soler, Miquel Martí i Pol, Jaume Cabré, Ferran Torrent...) com estrangers (Susanna Tamaro, Ian McEwan, Donna Leon, Ami Tan, Ken Follet...) , contemporanis (Màrius Serra, Jordi Coca, Jostein Gaarder, John Irving, Paul Auster...) , i clàssics ( Emily Brönte, Lev Tolstoi, Gustave Flaubert, Stendhal...), tant en literatura (George Orwell, Corman McCarthy, Emili Teixidor, Jesús Moncada....)com en assaig (Carme Ruscalleda, Tahar Ben Jelhoun, Sebastià Serrano, Matthew Tree, Naomi Klein..)

A partir del 3 de juny estaran disponibles els 22 titols nous, aprofitant la proximitat de les vacances i que els dies són més llargs, la qual cosa convida a deixar-nos seduïr per alguna d'aquestes lectures.

Sílvia Tarragó.