divendres, 9 de maig de 2008

DE PEÒNIES I CONCUBINES


Edicions 62 sembla haver-se inclinat (talment com els bambús que el vent sacseja) aquest inquiet mes de maig, per velles històries orientals ambientades a la Xina i al Japó.

Anem a pams...

Primerament El pavelló de les peònies, de Lisa See, qui va captivar-nos amb l'excel.lent Flor de neu i el ventall secret, i que aquest cop s'inspira en la història real de tres dones xineses del segle XVII casades successivament amb el mateix home i que van escriure El comentari de les tres vídues , compendi de reflexions sobre l'òpera El pavelló de les peònies,una de les òperes xineses més famoses de tots els temps però prohibida a les dones i que encara avui provoca les crítiques i censures del govern xinès. La novel.la ens explica la història de la Peònia qui, amagada rere les gelosies del jardi, assisteix a la representació d'aquesta òpera en ple segle XVII, en una societat on les dones eren educades només per obeir. Així, esdevindrà una altra heroïna però de la seva pròpia tragèdia.

D'altra banda, Lesley Downer, reconeguda internacionalment pel seu profund coneixement del Japó, amb L'última concubina fa una crònica de la transformació que el Japó va experimentar al segle XIX: el pas d'una societat feudal a una societat moderna. Aquest interessant procés ja va estar magnificament retratat a La tierra pura a través de la experiència, basada en fets reals, d'un occidental. Aquest cop, la protagonista es una nena d'un poblet de l'interior de les muntanyes, que per un fet fortuït acaba vivint al Palau de les Dones a la gran ciutat d'Edo. Tot això succeeix a la segona meitat del segle XIX, quan el pais està canviant i arriben els estrangers desitjosos d'incloure la sagrada terra del Japó al seu imperi colonial.